torsdag 27 november 2014

Hornmusik


Lagom till advent har jag plockat fram valthornet, och satt mig att transponera adventspsalmer, eftersom mitt horn är ett F-horn och ligger fem halva tonsteg upp i jämförelse med ett piano. Vilket betyder att om jag skall spela efter pianonoter, så måste jag tänka fem halva tonsteg ner för att det skall bli samma tonart. Det kan jag inte göra i huvudet, så därför tar det en massa tid att skriva om allt, men när man skriver flera åt gången så går det tillslut ganska fort. Nu övar jag flera gånger om dagen, tills det känns som om läpparna blöder. Efter ett flera år långt uppehåll är de inte i bästa trim precis. Jag har till och med fått en blåsa på underläppen, men på söndag skall jag spela och därför krävs det lite smärta! Ingen advent utan brassinstrument!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar