torsdag 27 augusti 2015

Hemmagjord glass!

Jag älskar glass! Det är nog det godaste jag vet. Men jag är väldigt kräsen. Bara vissa sorter duger. Det får inte vara för mycket grädde, då blir den för mäktig. Gärna Italiensk glass som innehåller mer mjölk och mindre grädde. Helst av allt med smak av choklad...mmm!


Efter att ha läst boken "den hemlige kocken", har jag dessutom insett att all glass som man köper innehåller en massa skit. Oavsett hur dyr och fin den anses vara, så är den full av tillsatser, för hållbarhetens skull. Så jag gör helst egen glass. Det finns egentligen bara fördelar med det. Den är godare, nyttigare och billigare. Och man kan välja precis vilken smakkombination man vill. Här får ni mitt grundrecept till glass, samt förslag till olika smakkombinationer:

4 äggulor
1,25 dl socker
2 dl grädde
2 dl mjölk
Valfri smaktillsats

Vispa äggulor och socker pösigt. Tillsätt grädde och mjölk och rör om. Nu är smeten klar att hällas i glassmaskinen. Vissa smaker skall dock tillsättas samtidigt som grädden och mjölken. Se nedan:

1 tsk vaniljsocker -rörs ut i smeten innan den hälls i maskinen.

2 msk kakao (min favorit, gör den nästan jämt!) -rörs ut i smeten innan den hälls i maskinen.

4 passionsfrukter och 2 krm ingefära  -rörs ut i smeten innan den hälls i maskinen.

0,5 dl sylt av något slag  -rörs ut i smeten innan den hälls i maskinen.

Finhackad choklad och/eller nötter -tillsätts i maskinen när glassen börjat få lite tjockare konsistens.

Färska eller frysta bär -tillsätts i maskinen när glassen börjat få lite tjockare konsistens.

Frukt av olika slag, färsk eller konserverad, tex: banan, nektarin, persika eller ananas -körs i mixer och ersätter mjölken eller grädden.

Juice eller pressad apelsin, citron, lime m.m -ersätter mjölken eller grädden.

Hackade/mixade godisar eller kakor. Riven mandelmassa eller marsipan. Choklad- eller kolasås, gärna hemmagjord. -tillsätts i maskinen när glassen börjat få lite tjockare konsistens.

 På bilden: I botten, glass med mixade nektariner samt lika delar mjölk och grädde. Ovanför, glass med kakao, lite grädde och mera mjölk. Överst på toppen glass med mixad konserverad ananas och youghurt.

Variationer finns i det oändliga, endast fantasin sätter gränser. Om man har i passerad frukt eller juice istället för mjölk och grädde, blir det mer sorbeliknande glass. Jag tar ibland mer mjölk och mindre grädde, det blir mer likt den italienska glassen, gelato. Det tycker jag blir godare! Som sagt, ett grundrecept är bra att förhålla sig till, men låt inte det hindra er från att experimentera. Byt ut grädden/mjölken eller både ock, mot kesella, youghurt eller creme fraiche. Fungerar finfint det också! Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar