tisdag 22 september 2015

Vädersnack

Det är verkligen höst nu. Hög och frisk luft, och kolsvart redan vid åtta på kvällen. Det går så fort. Rätt vad det är kommer första snön. Plogpinnarna sattes upp för över en månad sedan.

Jag tycker om det. På sommaren är det bara en massa tjat och gnäll om att den inte är vad den borde vara. Ibland vill jag bara ropa: snälla, kan vi prata om något annat än vädret!? Folk är aldrig nöjda. Antingen är det för varmt, eller för kallt. För torrt eller för vått. Sommaren innebär så mycket planer och förväntningar för folk, och genererar en stor besvikelse om de inte införlivas. När hösten kommer, är det som att folk slappnar av. Den är kravlös. Hösten blir vad den blir.

Jag gillar sommaren vi hade. Den var sval och skön. Nu njuter jag av hösten, som är ännu svalare och skönare. Sen kommer vintern som är svalast och skönast! Fyra årstider, finns det något bättre? Vill inte byta bort vårt klimat för något annat.

På tal om vädret. Svenskarna måste vara världens mest vädertjatande folk. Antagligen för att det är så växlande här. På många andra platser blir det liksom inget att diskutera, det är alltid likadant. Jag minns när jag var i Mongoliet och höll på med mina språkstudier. När vintern närmade sig lärde jag mig glosor om kyla och snö m.m. Då, den första vintern kunde jag inte så mycket, vilket ledde till att jag varje morgon sa till vakten att jag tyckte att det var kallt ute. Så småningom insåg de att detta med kyla, det förstod jag, så de började fråga mig varje morgon om jag tyckte det var kallt. Ja, väldigt kallt, svarade jag och så skrattade vi.

1 kommentar:

  1. Jag gillar också hösten delvis av samma anledning som du, den känns kravlös och inte en massa saker som ska göras, som man ändå inte hinner med. //Linnea.

    SvaraRadera