onsdag 5 februari 2014

Hemmagjord musli


Igår gjorde jag egen musli. Lätt och väldigt gott! Inspirerades av Gordon Ramsey på tv, men som vanligt höftade jag ganska rejält, vilket gick helt fint. Blandade först alla torrvaror jag ville ha i en bunke. Havregryn, puffatris, olika sorters frön och skollad mandel. Sen rörde jag 2 dl honung och frön från en vaniljstång i en liten gryta på svag värme på spisen. Hällde det över grynen i bunken och blandade länge så att allt verkligen fick honung på sig. Därefter bredde jag ut det i en långpanna och strödde lite flingsalt över alltihop. Saltet hjälper till att dra ur fukten ur grynen, samt ger lite sting åt smaken. Rostade i ugnen på 170 grader i en halvtimme. (Tog ut den två gånger för att röra runt i det, så att allt blev rostat.)


När det sedan svalnat på plåten blandade jag i torkade tranbär och russin. (Man kan ta vilken torkad frukt som helst.) Så öste jag upp den i en snygg glasburk. Provsmakade med mjölk, då vi inte hade fil hemma. Det var gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar