torsdag 8 januari 2015

Elitsatsning bland barn.

Radiosporten rapporterar om de sjunkande antalet aktiva inom barn- och ungdomsidrotten. Vem är förvånad? Inte jag. Hur skall man hinna med både skola och idrott idag, frågar jag mig? Nästan alla lag kräver ju att man lägger flera kvällar i veckan på träning och sen dessutom match. Helst skall man också träna hemma vid sidan av, så att man säkert utvecklas i högsta möjliga tempo.

Redan när jag var i tidiga tonåren och spelade lite klubbfotboll, kände jag av den här pressen. Jag kan bara föreställa mig hur det ser ut idag. Jag var ingen stjärna, ingen medioker spelare heller...snarare ganska kass. Men oh så roligt jag tyckte det var! Jag älskade fotboll, både att se det och spela själv. På rasterna i skolan var jag en av få tjejer som nästan jämt spelade fotboll. Vi körde väljarsystem till lagen, dvs, de två som kom först till planen blev etta- respektive tvåaväljare, och så delades spelarna upp, de bästa först och de sämsta sist. Jag var alltid kvar bland de tre sista. Jag upplevde det aldrig som något negativt. Bara rättvist. Vi fick de jämnaste lagen på så vis, och när väl spelet kom igång, fick alla vara med på hyfsat lika villkor. Därför att det var en lek!

Idag är inget på lek längre. Små barn stressas sönder för att hinna med alla aktiviteter, och prestera topp i allt. Föräldrar klagar på att barnen har för mycket läxor, de hinner inte med. Klart de inte gör om de inte har några lediga kvällar i veckan som de kan ägna åt läxorna. Kanske man behöver prioritera om? Utbildningen är trots allt det som de skall stå på sen, när de kommer ut i arbetslivet. I skolan hinner de inte lära sig allt som krävs, därför att miljön där är kaotisk många gånger. För små resurser och barn som inte lärt sig varken respekt eller diciplin.

Är det rimligt att träna barn från låg ålder flera dagar i veckan? Föräldrar skall orka skjutsa också. För att inte tala om vad all denna hårdträning gör med våra kroppar när vi är så små. Många tjejer och killar utvecklas inte normalt under tonåren pga alltför hård träning. Man skall tex inte träna styrka medan man växer, då riskerar man att stanna. Idrottsskadorna är ett stort problem bland unga idag, därför att de tränar hårt och fel. Många tjejer har förstört sina knän innan de ens fyllt 18 år.

Att träna och röra på sig är självklart något som skall uppmuntras, men för barn handlar det om lek, för ungdomar om att prestationslöst få ha roligt. Som en paus från vardagen, där man kan hämta energi och motivation.

Själv önskar jag att man kunde samla ett gäng en kväll i veckan och bara lira loss, fotboll eller innebandy. Hur kul vore inte det? Det skulle få mig motiverad att bli av med mammakilon, graviditetskondis och kanske rent av bygga en och annan muskel igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar