måndag 27 januari 2014

...forts: Sivar Ahlrud

Jag samlar alltså på tvillingdeckare. Tror det började en gång när jag var sådär strax över tio år och en av mina många morbröder lånade mig ett par av hans böcker. Jag läste dem och var sedan fast! Lånade av en äldre kusin också. Kom sen plötsligt på att jag kunde hitta dessa böcker själv på marknader och började samla. Letar på loppisar och i second hand butiker. faktiskt inte så lätta att få tag på. Saknar fortfarande en hel hög!


Följande titlar efterlyses:

  • Frimärksmysteriet på Loberga
  • Speedway-mysteriet
  • Mysteriet med lejonbrunnen
  • Fäbod-mysteriet
  • Motorcykel-mysteriet
  • Tunnelbane-mysteriet
  • Raket-mysteriet
  • Tefats-mysteriet
  • Lördags-mysteriet
  • Tåg-mysteriet
  • Pyramid-mysteriet
  • Rymd-mysteriet
  • Film-mysteriet
  • Chiffer-mysteriet
  • Slalom-mysteriet
  • Helikopter-mysteriet
  • Tvilling-mysteriet
  • Agent-mysteriet
  • Rånar-mysteriet
  • Sedel-mysteriet
  • Långtradar-mysteriet
  • Maffia-mysteriet
  • Segelflyg-mysteriet
  • Kapar-mysteriet
  • Varulvs-mysteriet
  • Cykel-mysteriet
  • Ballong-mysteriet
Oj...vad många det var! Jag saknar ju fler än vad jag har. Ja, har ni nu några dubbletter liggandes hemma, eller bara vill bli av med en tvillingdeckare, så är det ju bara att höra av sig. :) 



Själv har jag dubbletter av dessa titlar: Tavel-mysteriet och Miljon-mysteriet, så om någon av er är intresserad, så skickar jag dem gärna!


Egentligen är det lite så att har man läst en tvillingdeckare, så har man läst alla. De utspelar sig antingen i Stockholm eller i en liten norrländsk by som heter Vindsele (Vindeln). Tvillingarna: Klas och Göran Bergendahl är de som bor i Norrland. De är rödhåriga, äventyrliga och allmänt ouppfostrade (enligt Hubert). Hubert Norlén, eller som han egentligen heter: Hubertus Baltzar Holmfrid Norlén, är deras kusin och bor i Stockholm. Han är välkammad, intelligent, lite snobbig och allmänt tråkig (om du frågar tvillingarna). Kusinerna umgås dock flitigt, men aningens motvilligt på loven, antingen i Stockholm eller i Vindsele. Det är då de alltid råkar ut för skumma typer, som på ett eller annat sätt får tvillingdeckarna efter sig... Vill man veta mer, kan man läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvillingdetektiverna

Otroligt charmiga böcker. Förmodligen skulle jag inte tycka att de var lika roliga om jag läste dem nu, men det gäller ju att samla på sig, så att John och hans eventuella framtida syskon kan läsa dem om och om igen!

1 kommentar:

  1. Jag tror jag har en av dina böcker här hemma :) hehe ;) // Emilia Johansson

    SvaraRadera