lördag 25 januari 2014

Mera loppis!

Kanske det bästa fyndet ever! Åtminstone det roligaste. En gammal bok. Norsk grammatik heter den. Men det roligaste är att den är på tyska. Alltså en lärobok för att lära tyskar tala norska. Åh, vad jag skulle vilja se när de satt och studerade. :) Det bästa är att den är med sådan där gammal-tryckt skrift. Vet inte vad det heter, med snyggt är det! 


Hela boken är vacker förresten. Speciellt pärmen!



Den innehåller dessutom några norska sånger som man tydligen bör känna till om man vill bli norskspråkig. Tex: Faedrelandssang av B. Björnson. Ovanför sången står det "sprachprobe", som jag med mina eminenta tyskakunskaper tolkar till språkprov. ;) Dessutom innehåller den i slutet några berättelser. Tex: "Bergenseren" och "Jutulen og Johannes Blessom". Frågan är om man förväntas förstå de texterna när man studerat sig genom boken. Imponerande i så fall! Man kanske skulle ta upp sin gamla skoltyska för att kunna lära sig norsk grammatik ordentligt? :) Det jag kommer ihåg av tyskan kan nog bäst sammanfattas med: durch, für, gegen, ohne, um och aus, auser, bei, gegenüber, mit, nach, zeit, von, zu...eller nåt sånt. Med reservation för stavningen. Men så var det också det som min tyskalärare sa att vi skulle plugga så att de kunde väcka oss mitt i natten och förhöra oss på det. Och det kan hon ju komma och göra om hon vill! 



Som om detta inte vore nog, så innehåller den dessutom noter, så att man vet hur man skall uttala orden. Det roliga är att det stämmer ju ganska fint. Med vissa dialekter i alla fall. Här har vi prov på hur "menneskene" skall uttalas...


...samt namnet Hjalmar, som av någon anledning ville lägga sig på sned. 


"Norwegische grammatik", tryckt i Wien 1900.


Jag skall dock inte behålla detta fynd för egen del...utan det skall sändas på posten till två systrar som lär bli minst lika lyckliga som jag över boken. Kanske av annan anledning dock. Dessa exemplar med vacker tryckt gammal text är nämligen alldeles utmärkta att användas till olika sorters pyssel! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar