fredag 24 januari 2014

Loppis, loppis, loppis...

Tänkte jag skulle visa mina senaste loppisfynd. När jag då skriver fynd, så  menar jag inte att det skulle vara något antik av speciellt värde, för sådant kan jag ingenting om, utan endast att jag tycker det är prisvärt och vackert! Jag och svärmor far på loppis rätt ofta. Man måste ju som ta en runda lite då och då för att hålla sig uppdaterad. Vissa gånger man är på loppis hittar man ingenting, andra gånger vill man ta med sig hela affären hem. Sist var en sådan gång...

Den här buteljen kostade egentligen lite mer än vad jag brukar ge för saker på loppis, men den var ju bara ett måste! Sådana här flaskor brukar min pappa köpa svagdricka i till jul. (Har förresten druckit svagdricka tills jag nästan storknat den här julen, eftersom vi var hos mina föräldrar.) Om jag inte blivit absolutist skulle jag bryggt mitt eget öl och förvarat i den, nu får den stå som prydnad...eller användas som gigantisk vas. 
Eller kanske man kan göra sin egen svagdricka?...Det måste jag forska vidare kring!


Keramikvaser. Två likadana dessutom! Inte varje dag man har sådan tur!


Hemtrevlig broderad bonad att hänga upp innanför dörren.


Ett påslakanset i detta underbart vackra mönster. Rödklöver är ju bland det finaste som finns! Vet inte ännu om jag skall använda det som sängkläder eller om jag skall sy något annat av tyget. Återstår att se.


Lite dukar och löpare. Några skall användas som just det, andra skall bli kuddfodral tror jag. 



Något man absolut inte kan få för många av: små spetsdukar. Finns ju hundra saker man kan ha dem till!
Den här skall eventuellt stärkas och bli en brudkrona...


Ännu en skatt till samlingen av Sivar Ahlruds mästerverk: tvillingdetektiverna! Sivar Ahlrud är egentligen en pseudonym för Ivar Ahlstedt och Sid Roland Rommerud. Dessa böcker är legendariska och jag samlar som sagt på dem. Mer om det i ett senare inlägg...


En bricka och tre glasflaskor i olika färger.


Tidernas fynd!: Fyra böcker av Nordens Flora. Det fanns tio stycken, men kände inte att jag hade råd att slå till på allihop. Kanske jag smiter dit och köper fler en annan gång om de finns kvar. Jag skall inte ha dem till att bli expert på växter och blommor, om någon trodde det, utan jag skall inspireras till att teckna och måla. 


De innehåller så vackra bilder, ser ut som gamla skolplanscher ni vet. Kan rivas ut och göras tavlor av, eller pynta paket eller något annat kul. 


 En vacker ram. Tänker inte behålla korsstygnsbroderiet föreställande två troll, som satt i, men ramen var alldeles för vacker för att gå förbi...



Om någon funderar på vad det är för vackert som jag lagt alla grejor på när jag fotat, så är det en av svärföräldrarnas madrasser som vi har stationerade på övervåningen. :)

1 kommentar: