onsdag 16 juli 2014

Brödbak

Idag har jag varit in till stan och besökt en vän. Vi promenerade till Kyrkholmen, och hann hem precis till att det började regna. Nu ikväll blev det brödbak. Åh, vad gott det smakade med nybakt bröd och kall mjölk. Så härligt att kunna göra eget igen! Med hushållsassistent är det ruskigt smidigt! 




Det här brödet är mycket smidigt att baka och blir mjukt och luftigt, samt smakar lite honung. Smaskens! Receptet har jag fått av min moster och nu får ni det också (fast med mina små ändringar):

Ingredienser till ett bröd:

3 dl fint rågmjöl
11 dl vetemjöl 
50 g smör
2 msk honung
1 tsk salt
1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten

Häll alla ingredienser i en bunke eller i assistenten. Smöret bör vara mjukt och tärnas i mindre bitar. Rör ordentligt och låt sedan jäsa övertäckt i 45 min. Häll upp degen på ett bakplåtspapper i en långpanna. Strö över lite vetemjöl och tryck sedan ut brödet till en enda stor rektangulär kaka. Dela kakan i så många/stora bitar du vill ha brödet och jäs sedan övertäckt i 20 min. Grädda nederst i ugnen på 225 grader i 20 min. När jag gör dubbel sats tar jag dubbelt av allt utom jästen. Det jäser lika bra på bara ett paket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar