måndag 21 juli 2014

Lampskärmen

Någon kanske funderar på hur det gick med den där lampskärmen som jag skulle göra om, med hjälp av spetsdukar. Såhär gick det:

Lampskärmen som skulle få sig en renovering såg ut såhär:

Jag började med att placera ut alla dukar jag hade runtom skärmen, för att se att det säkert fanns tillräckligt många och ungefär hur de lämpligast skulle placeras.


Sen färgade jag dukarna med te, eftersom flera av dem hade fläckar och några var beige, medan de flesta var vita. Helt gratis, och miljövänligt. Fint blir det också. Dessutom luktade de sen svagt av svartvinbär! 




Sen plastade jag in hela lampskärmen i plastfolie...


...doppade alla dukar i tapetklister och placerade sen ut dem över skärmen. Viktigt att riktigt kräma in klistret ordentligt i varje duk! Jag fäste ihop dem med lite knappnålar så att de inte skulle glida isär under torktiden.


Sen fick de torka i flera dygn, så att det säkert skulle vara riktigt, riktigt torrt! 



Sen skulle jag bara sy en volang av ett tyg och fästa runtom i nederkant och njuta av det läckra mönstret som blir på väggarna när man har den tänd. Då råkade lampfoten ut för en liten nyfiken pojke som tyckte att den kunde komma ner till hans nivå...och knäcktes i striden.


Så nu ligger min halvfärdiga skärm här i soffan och skräpar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar