fredag 25 juli 2014

Mat skall vara näringsrik, tillsatsfri och smakfull! (Del 2)

Så vad har jag tänkt göra för att ämnet mat i min familj skall bli något trevligt och avslappnat? För att jag skall slippa en inre kamp med mig själv, varje gång det är dags att ställa något på bordet?

Två steg är redan tagna. För det första: Jag har börjat röra på mig kontinuerligt. Varje morgon nu på semestern, promenerar jag och min man minst 3 km innan frukost. Det kändes som en överkomlig början. Det har gett mig massor med mer energi. Rätt start på dagen! Vissa dagar går jag på kvällen också, när det blivit lite svalare. Så småningom skulle jag vilja börja springa, men för mitt knäs skull, vill jag vänta tills jag i alla fall ramlat under 80-kilos-sträcket. Promenaderna gör att jag får mer energi hela dagen. Och framförallt ger det mig bättre aptit och snabbare förbränning. Det påverkar min matlust så att jag äter nyttigare, mer lagom mängd och minskar sötsuget. Aldrig blir man väl så sötsugen som när man bara ligger och slöar, eller har ätit massa dålig mat som gjort en riktigt däst! Motion gör mat roligare och bättre! Dessutom ger det effekt på andra eftertraktade områden: jag kommer i byxor igen, som legat och skräpat längst inne i garderoben länge, och på BMI-skalan räknas jag numera inte längre som fet, utan bara tjock! Känns ju riktigt bra.

För det andra har jag läst boken ”Den hemlige kocken, -det okända fusket med maten på din tallrik” av Mats-Erik Nilsson. Har ni inte redan läst den, så GÖR DET NU! Du är inte densamma efteråt. Du kommer aldrig att kunna vare sig handla mat, eller äta mat, utan att fråga dig, vad innehåller detta? Ditt liv kommer att bli så mycket mer komplicerat. Men så mycket bättre! Mat skall vara näringsrik, tillsatsfri och smakfull! Mycket av det vi handlar i dagens butiker är allt annat än just detta. I boken finns så många exempel, och jag återkommer säkert till det fler gånger på bloggen. Men den som tror att vi har det bättre på matfronten nu än för 100 år sedan, tar grundligt fel. I Färdigmat, konserver, djupfryst och dyl. kanske de flesta anar, eller misstänker att det pågår fuffens och inte riktigt är högsta kvalitet precis. Men vad sägs om att utbudet av färsk frukt har minskat och blivit betydligt sämre?!

1903 utkom boken ”Handbok i varukännedom för alla” av Anders Roswall. I denna bok räknas det upp 300 olika varianter av äpplen som fanns att tillgå under säsong. Vi ställs i de flesta av dagens affärer inför valet av max 4 sorter. Jag citerar ur ”Den hemlige kocken”: ”Granny smith, Golden delicious, Royal gala och Red delicious. Smaklösa och vattniga, utan minsta karaktär. Vanligtvis kommer de från Nya Zeeland, Argentina eller Frankrike. Endast under en kort period på hösten kan svenska äpplen leta sig in på hyllorna. Ändå skulle säsongen för de äpplen som kan odlas häruppe kunna sträcka sig från september till mars, som den gjorde i början av förra seklet.” 

Den här boken kan kanske få en del att känna sig uppgivna. Mig påverkar den i precis motsatt riktning. Visst blir jag less och arg för att det är så mycket skit som vi luras att stoppa i oss. Jag har aldrig trott att det är något nyttigt i en turkos sodapop från lösgodislagret. Men när det visar sig, att i princip allt matbröd som finns att köpa är så fuskbakat för att det skall gå fort, att de är fullproppade med inte bara konserveringsmedel för att hålla längre, utan också diverse aromämnen och annan skit för att överhuvudtaget smaka något, då kokar jag nästan över! Vi betalar dessutom dyra pengar för luft och vatten. Ingredienser som jag har väldigt gott om, helt gratis, här hemma på gården. När man dessutom får använda ord som: färskt, färskpressad, äkta, naturligt osv. på sina produkter utan att varan överensstämmer med något av ordens egentliga innebörd, då undrar man ju hur matproducenternas högsta höns är funtade. Eller också är de just höns, och därför inte alls funtade.

Jag blir supertaggad att baka mitt eget bröd, odla mina egna grönsaker, föda upp mina egna djur osv. Jag vill ge mig själv och min familj, mat som är just det den skall vara. Rena råvaror, som smakar gott och ger energi och livslust! Det handlar inte bara om att vi blir lurade. Det handlar också om vår hälsa. Tänk om samhällets ökande problem med folk som väger antingen för mycket eller för litet, och som utvecklar den ena sjukdomen, störningen och bokstavskombinationen efter den andra, till mångt och mycket beror på alla dessa sjuka tillsatser som finns i den mat vi köper och äter? Är det konstigt att man blir tjock om nästan allt man äter innehåller förtjockningsmedel?! Och inte heller hjälper det då att svälja en flaska Yes efteråt som ändå utlovar ”fantastisk upplösning av fett”. Det kan ju låta som ett löjlig skämt, men när man läser vad vår mat kan innehålla för olika tillsatser: Natriumdisulfit, Ortofenylfenol, Propylgallat, Karragenan m.m., då tror man ju snarare att man läser innehållsförteckningen på tvättmedel eller något annat riktigt starkt rengöringsmedel.


Jag vill förändra min syn på det jag stoppar i mig. Det skall inte bara kännas enkelt och gott för stunden, utan också ge mig lust att laga och äta det, och riktigt mycket energi till att leva i rörelse. Fortsättning följer, med mål och strategier för hur jag blir mer medveten, smart och ekonomisk, för att sen kunna äta gott med riktigt bra samvete! 

1 kommentar: