måndag 14 juli 2014

Köket!

Idag har det äntligen regnat, men tyvärr inte så mycket som gräset och blommorna hade behövt. Jag hoppas på fler skurar under natten. Vi har skruvat och monterat hela dagen och nu ikväll städade vi ur köket, samt flyttade in matbordet igen. Firade med en liten kvällsfika, ostsmörgås och te. Det smakade godare än vanligt, skall jag säga! Såhär ser det ut nu: 




Fronterna och köksskåpen är från IKEA, Bodbyn grå. Bänkskivan är i massiv björk, också den från IKEA. Kaklet har vi köpt på byggmax, så även golvet som är ett klickgolv, och ser ut som chiffer. 



Spisen är den gamla som stod i huset. Den var i fint skick, så det fanns ingen anledning att byta ut den. På plattan står kaffepannan (loppisfynd). Kaffe var det första jag kokade sen spisen flyttats in i köket igen!



De här handtagen fungerar perfekt som stöd för en liten som vill vandra runt i köket utan att kunna gå helt på egen hand. Dock blir det en väldig massa spärrar som måste upp snart. Känns ju lite smått surt när man äntligen fått lådor som går lätt att dra ut.


Det gamla matbordet får stå kvar tills vi sparat ihop till ett nytt. Då skall detta få flytta ut i gäststugan, där det för tillfället inte finns något bord i köket. 

Imorgon blir det lite invigningsfika med några grannar. Men än är det en del kvar att göra. Vi skall ha in ett nytt fönster ovanför bänken och så fattas det lister lite här och var. Gardiner, tavlor, småpynt, ja allt det där roliga som jag längtat mest till! Så småningom skall vi även köpa fullstor kyl och frys, samt en diskmaskin. Diskmaskinen står överst på listan!

Åh, imorgon skall jag baka och laga mat i mitt nya kök. Som jag längtat!

2 kommentarer: